Kodėl mane žavi japonų estetika ir dizainas?
Nes japonų estetika remiasi labai įdomia wabi-sabi samprata. Ją ganėtinai sunku paaiškinti vakarietiškom sąvokom, tačiau wabi sabi japonų estetikoje yra tas pats, kas vakariečiams - graikų grožio idealai. Wabi sabi principai kilę iš dzenbudizmo. Wabi - galima versti kaip kuklumą, vienišumą, neryškumą, melancholiją, liūdesį, asimetriją, sabi (laiko patina) - kaip archaiškumą, neapibrėžtumą, tikrumą. Jei daiktas ar išraiška mumyse sukelia šviesios melancholijos ir dvasinio ilgesio jausmą, tuomet galima teigti, kad tai wabi sabi objektas. Tikras šios sampratos įsisąmonimas vyksta suvokus tris paprastus faktus - niekas neamžina, niekas nėra išbaigta ir niekas nėra tobula.
Wabi sabi principai:
FUKINSEI (be pusiausvyros) – asimetrija, neporiniai skaičiai, netaisyklingumas, netolygumas, disbalanso naudojimas paneigti tobulumą, nes gamtoje tobulumo ir (absoliučios) simetrijos nėra.
KANSO (paprastumas) – puošybos atsisakymas, paprastumas, savo esybe išreiškiantis tiesą. Dailus, nuoširdus ir nesudėtingas.
KOKOU (griežtumas) – asketiškumas. Pirmapradis, naudojantis tik minimalius ir būtiniausius elementus. Išreiškia griežtumą, brandumą, sunkumą.
SHIZEN (natūralumas) – grynas, natūralus, neperspaustas ir nepretenzingas kūrybiškumas. Tikro natūralumo priešpastatymas naivumui ir atsitiktinumui.
YUGEN (subtilus gilumas) – užsimena, tačiau neatskleidžia paslėptų prasminių sluoksnių. Nematomas netreniruotai akiai, vengiantis akivaizdumo.
"Stebėti už gėlėmis nusėto kalno skęstančią saulę
Braidyti girioje, negalvojant apie kelią atgal
Stovėti ant jūros kranto ir sekti žvilgsniu valtį, išnykstančią tolyje tarp salų
Žavėtis laukinės žąsies, tai pasirodančios, tai išnykstančios už debesų, skrydžiu
ir subtiliais bambuko šešėliais, krentančiais ant kito bambuko."
(Zeami Motokiyo)
DATSUZOKU (nesusaistymas susitarimais, laisvas, dvasinis) – konvencialumo ir tradiciškumo transcedencija. Laisvė nuo dėsnių ir suvaržymų saitų. Tikroji kūryba.
SEIJAKU (ramumas) – tyla ir ramybė, palaiminga vienantvė. Nerimo ir triukšmo mintyse, kūne ir aplinkoje nebuvimas
Viršuje – japonų dizainerio Toshiyuki Kita – SHIZEN principo adepto – darbai. O štai buvęs MUJI kūrybos vadas Naoto Fukasawa dirba vadovaudamasis YUGEN pricipu.
P.S. Beje, japonai neturi atitikmens vakarietiškai sąvokai "menas", tam jie naudoja ideogramą GEIJUTSU, reiškiančią "funkciją", "paskirtį", "estetiką"...
Komentarai
Kur galima info suzinot apie tai?