Interviu Nr. 14 – Aidas Urbelis

Aido Urbelio patirtis ženklodaroje – daugiau nei 15 metų. Jo kūrybinis kelias buvo pakankamai tiesus – nuo savo laiku garsiai skambėjusios dizaino kompanijos "Barikada", kūrybinio trio "Made in Moon", iki savo įkurtos ženklodaros studijos "Ai Du Branding". Aido Urbelio portfolio puikuojasi daug sėkmingai įvestų į rinką ne tik Lietuvos, bet ir užsienio prekinių ženklų.


Kaip atrodo tipinė dizainerio/vadovo Aido Urbelio darbo diena?
Esu romantiškai nusiteikęs savo specialybės atžvilgiu ir galvoju, kad "kiekviena diena yra Nauja diena". Mane labiau vilioja netikėto atradimo džiaugsmas, negu vartotojiška kasdienybė. Ypač dirbant su projektais, kurie yra stipriai orientuoti į ateitį  – viena diena yra tik žymiai ilgesnio kūrybinio proseso dalis, o atradimo sekundė kartais atstoja visus darbo metus.

Kas tau sunkiausia tavo darbe?
Ženklodaroje sunkiausia užduotis yra pats proceso valdymas. Gana skausmingai kartais vyksta projekto perėjimai iš koncepcijos/dizaino etapo į vadybos etapą, kuriame prie komandos prisijungia papildomi specialistai, atsakingi už būsimo prekės ženklo vystymą. "Kompetencijų žirklės" – gal būt taip apibūdinčiau problemą. Jos sprendimas – nuoseklus ir dalykiškas komandinis darbas, aiškumas ir bendra projekto vizija.

Koks tavo idealus klientas?

Nagi pabandykime "supozicionuoti" tokį labai laukiamą personažą. Manau jis turėtų būti ryžtingas, neabejojantis, kryptingai siekantis tikslo ir turintis pakankamai lėšų investicijoms. Jei jam nesvetima mintis, kad "grožis išgelbės pasaulį" – tai, turbūt, būtų klientas visam gyvenimui :-). Šiaip – jeigu rimtai –aš pastebėjau, kad man geriausiai sekasi dirbti su labai energingais žmonėmis.

Kas padeda kūryboje ir kas trukdo?
Kūryboje labiausia padeda pozityvus mąstymas ir…faustiškas smalsumas. Ši savybė visada intriguoja pažvelgti aukščiau, labiau ir giliau. Dažnai tas pasiteisina – ypač žeklodaros projektuose, kur reikia drąsiai prisiimti tam tikrą vizionieriaus poziciją ir tuo pačiu aiškiai matyti galutinį rezultatą.
Trukdžius irgi galima numatyti: tiesiog reikia argumentuoti ir tinkamai pristatyti savo idėjas ir paprastai jokių sunkumų toliau neiškyla.

Kaip tau gimsta idėjos?
Gili projekto analizė ir atpalaiduotas polėkis – būtent tai turbūt pavadinčiau motyvuotu įkvėpimu. Žinojimo, vidinės tylos aplinka sudaro sąlygas
atsirasti idėjai. Logika, intuicija, vaizduotė jau formuoja pačią idėją. Pats situacijos žinojimas gerai atpalaiduoja – ir tada gali gimti ir šmaikštus vizualinis paradoksas arba netikėtas gaivus verbalinis sprendimas, jei kalbame apie ženklodaros projektus. TOS  TIKROS IDĖJOS gimimas visada labai inspiruoja – ir kaip vidinis išgyvenimas ir kaip naudos visuomenei kūrimo jausmas.

Kaip (ar) per paskutinius 10 metų kito tavo estetiniai ir dizaino idealai?
Visų pirma šiame laikotarpyje pasikeitė  kompetencijų lygmuo ir išsūkiai, kuriuos turi prisiimti grafikos dizaineris. Mano atveju – veikla transformavosi į prekinių ženklų koncepcijų kūrimą, kas yra žymiai platesnė sąvoka, reikalaujanti papildomų kompetencijų ir patirties. Estetiniai idealai, tuo tarpu, sugulė labai paprastai į vieną sakinį: vertinga tai, kas globaliai profesionalu ir tuo pačiu kūybiškai unikalu.

Ar vykdai kryptingą naujų klientų paieškos politiką? Ar rūpiniesi savo studijos (ar savo) profesinio įvaizdžio formavimu?
Reputacijos kūrimas yra ženklodaros esmė. Tuos pačius kriterijus galima pritaikyti ir savo profesionalios pozicijos sklaidai. Keistis kartu su pasauliu, tobulėti ir dalintis naudinga informacija – manau, kad tai yra geriausias budas formuoti savo reputaciją.

Kokius keli kriterijus geram dizaino darbui?
Mane žavi viskas, kas yra paprasta ir tikra. Intelektualus pasitenkinimas matant gerą dizaino idėją visada prideda entuziazmo kurti pačiam. Smagu jausti švelnią kūrėjo šypseną – tam tikrą pozityvią žinutę netgi paprasčiausiuose kasdieniniuose dizaino pavyzdžiuose. Bet tuo pačiu – noras "pakutenti" vartotoją lengva provokacija, būti "truputį iš Mėnulio" ir stovėti teisingoje barikadų pusėje – irgi gali duoti įdomių rezultatų.

Kaip vertini šiandieninę g/dizaino situaciją Lietuvoje – dizainerio santykius su užsakovu, dizainerių profesionalumo lygį ir pan.?
Mane asmeniškai gal būt labiausiai šiuo metu domina dirbti su projektais, kurie yra susiję su lietuviškų prekinių ženklų internacionalizacija. Progresyvios /brand-export/ kategorijos "Made in Lithuania" formavimas yar labai įdomus išsūkis ženklodaros specialistui.

Taigi, galvoju, kad situacija šiuo metu yra labai įdomi, stimuliuojanti ir siūlanti nemažai perspektyvų tobulėjimui. Kylanti vertybių kartelė, sveika konkurencija dirbant nors ir labai mažytėje vidinėje rinkoje gali stipriai įtakoti tiek kolegų kompetencijas, tiek santykius su užsakovu ir pan. Manau, kad šiandien yra įdomu kurti dizainą "čia ir dabar".

Ar turi tipografijų/šriftų-favoritų? :)
Stengiuosi būti kiek įmanoma objektyvus bei atviras įvairiausiam virsmui ir polėkiui, todėl neturiu jokių favoritų, nes norisi savo sprendimais nesikartoti. Daugiau laiko kaip tik praleidžiu eksperimentuodamas, nei eksploatuodamas tai, kas jau atrasta ir nuveikta. Na, o tipografika tai apskritai yra "endless" šaltinis įkvėpimui ir naujų formų paieškai.

Ką darytum kitaip savo – dizainerio – kelyje?
Norėčiau skraidyti lėktuvais į susitikimus verslo klase :-) Kad taip įvyktų, reikia turbūt daryti kažką kitaip (juokauju, žinoma). Būčiau nenuoširdus, sakydamas, kad šis klausimas mane labai kankina, man patinka frazė iš filmo "The Matrix": "Atsakymas jau yra, jis tik laukia tavęs". Tad jei sugalvočiau kažką keisti savo kelyje – matyt dar kartą pažiūrėčiau būtent šį filmą :-).

Kas turėjo didžiausios įtakos g/dizainui per paskutinį dešimtmetį?
Kaip paprastai tai beskambėtų, manau kad būtent interneto greitis turėjo didžiausia įtaką. Globalumas ir pasiekiamumas stipriai ir, manau, teigiamai įtakojo grafinį dizainą. Labai laukiu interaktyvaus popieriaus technologijos komercializacijos – manau tai bus kitas žingsnis mūsų mylimos specialybės progresui :-)


Ačiū, Aidai!
"ABOUT" (Baltic Underwear) – brando koncepcija: šviežiausias darbas – pilna prekės ženklo koncepcija Lietuvos apatinio trikotažo gamintojui, skirta tarptautinėms rinkoms.
"Incanto" logo – "kitoks" logotipas studijai, užsiimančiai prekybos sprendimų koncepcijų diegimu.
"Made>in>Moon" – prekės ženklo vardas ir logotipas. Kartu su kolegomis sukurta nuosavo prekės ženklo koncepcija ir vizualiniai sprendimai, sulaukę daug dėmesio tarptautinėse dizaino parodose.
"Mados infekcijos" logo: kažkada sugalvotas kaip ironiškas "teaseris", dabar jau, anot šmaikščių kolegų, jau tapo kultūros paveldu.
"W8 Shipping" rebrandingas: naujas pavadinimas bei logo tarptautinių pervežimų kompanijai Floridoje.

 

Komentarai

Anonimiškas sakė…
Šitas labai geras, lenkiuosi žemai. Beje, panašu, kad paskutinis klausimas nelabai reikalingas, į jį visi vienodai atsako.
Edvardas sakė…
"About" logo pamačiau ant dėžutės spaustuvėje (dar prieš pasirodant viešai) ir įsimylėjau. Pačios dėžutės - visas finišingas irgi nuteikia labai maloniai. O Aidas yra tas kūrėjas, kurio darbai dar mokyklos laikais patiko ir įtakojo, renkantis į kurią Dailės akademijos katedrą nerti. Be abejonės - LT dizaino žvaigždė.
Anonimiškas sakė…
Turiu vieną profesinį klausimą Aidui:

Ar įmanomas objektyvumas vertinant logotipo (arba kokį nors kitokį) dizainą?

Stiprių racionalių argumentų 99% atveju atsiranda ir už, ir prieš.

Žinoma, yra briefingas. Bet visko jame iš anksto nenumatysi, o klientas, ieškantis prie ko prisikabinti, būtinai tai atras, vienaip ar kitaip apeidamas briefingą.

Galiausiai teisus lieka tas, kuris tiesiog turi daugiau galios.

Taigi ar objektyvumas yra įmanomas? Kokiu būdu?
aidas sakė…
mokejimas parduoti. tai yra atsakymas. tiketi tuo - kuo pats tiki.
Anonimiškas sakė…
Ačiū už atsakymą.

Populiarūs įrašai